ISF - Jakten på originalbilden

ISF grundades 1994 av Joel Silver och är en förkortning av Imaging Science Foundation. ISF är ett oberoende amerikanskt organ som verkar för att förbättra kvaliteten på elektronisk bildbehandling genom att bland annat konsultera tillverkare, utbilda återförsäljare och licensiera produkter. ISF's målsättning lyder: "bild enligt standard", att helt enkelt uppnå en visningskvalitet på film och media som ligger så nära originalet som möjligt.

Sommaren 2008 fullföljde FOPi HEMMABiO ISF's utbildning för återförsäljare på Hemmabiocenter i Lidingö. Utbildningen hölls av Per Hörnell och Mattias Hjelmstedt och har med besked utvecklat våra bild- och videokunskaper. Vi är idag ett ISF- certifierat företag och kommer från och med hösten 2009 att erbjuda ISF-kalibreringar inom Örnsköldsviks kommun med omnejd.

För att hantera färg måste man först kunna mäta färg och därför används internationellt fastställda standarder inom all form av filmproduktion. Standarder ger filmskaparen möjlighet att i detalj påverka filmens slutgiltiga (visuella) resultat genom att t.ex. korrigera färgtemperatur, färgintensitet, kontrast och ljusstyrka. På så sätt kan filmskaparen säkerställa att filmen kommer att visas upp precis som han eller hon tänkt sig.

Att erhålla en korrekt bild är inte alltid så lätt. Det ögat uppfattar som ”bra bild” är en högst subjektiv upplevelse och inte nödvändigtvis riktig. Ser du på en felaktigt inställd (läs: o kalibrerad) TV eller projektor riskerar du att gå miste om naturligt återgivna färger, subtila budskap, detaljer, känslor, och i västa fall en del utav handlingen. Detta som en konsekvens utav att bilden inte alls visats upp som filmskaparen tänkt sig.    



Ett genomgående tema i The Matrix trilogin är att bröderna Andy och Larry Wachowski medvetet valt att lägga in en överrepresentation av tonen grönt då handlingen utspelar sig inuti The Matrix. Den gröna tonen förmedlar ett subtilt budskap som skall få oss att associera till gamla datorer då texten på skärmarna enbart var grön. På motsvarande sätt finns blått överrepresenterat i den "verkliga" världen och en gult i den "andliga" världen. Detta är bara ett av många exempel på hur en korrekt bild, en bild "enligt standard", en bild som visas upp precis på det sätt som filmskaparen tänkt sig har oerhört stor betydelse för att du ska få en maximal upplevelse av filmen.

Att erhålla en korrekt bild är dock något som tillverkarna av börjat inse vikten av på senare dagar och det börjar dyka upp allt mer sofistikerade bildlägen speciellt framtagna för film. Dessa kallas ofta för Cinema Mode, Theatre Black mm. och har alla gemensamt att de inte tar hänsyn till rummets ljus- och färgförhållanden, dukstorlek, dukmaterial, och vilken bildkälla som används. Självklart ger de en betydligt bättre bild än de neutrala förinställningarna men vill du verkligen uppnå den visningskvalitet på bilden som var tänkt vid inspelning och mastring av filmen rekommenderar vi att du gör en ISF-kalibrering.

I alla led, från inspelning till mastring är kameror, monitorer och redigeringsutrustning kalibrerade enligt samma gemensamma standard (CIE Illuminant D65) och därmed finns egentligen ingen bra ursäkt för att vi som konsumerar film inte skall göra detsamma med vår utrustning. Kontakta oss för mer information.
   

 
Din varukorg är tom.
Total kostnad 0 kr
Därav moms 25% 0 kr